Feinwerkbau 300S szerkezete
(utolsó módosítás: 2010.05.11.)
Előző cikk:
Feinwerkbau 300S Junior
A fegyver quasi a légfegyverek Kalasnyikovja...
A fegyver szerkezete olyan, mintha a puskát nem csak a lövész szempontjai szerint tervezték volna, hanem a fegyvert szervizelő szakemberek kedvébe is akartak volna járni. A fegyver quasi a légfegyverek Kalasnyikovja, annyira könnyen szerelhető, és annyira üzembiztos. Igaz a hasonlat annyiban sántít, hogy a Feinwerkbau 150/300-300S széria szereléséhez azért kell szerszám.
Nézzük, mi történik, amikor egy Feinwerkbau 300S-t felújítanak... A német CO2Air.De cikke alapján, mint egy magyar nyelvű hiánypótlást bemutatom a fegyver szerkezetét az alábbi képsorozaton. Hasznos lehet, ha valaki ismeri saját fegyvere működését, esetleges hibáinak okát, illetve extrém esetben meg tudja mutatni egy puskaművesnek mit feltételez a fegyverénél. Az sem hátrány, ha a szükséges alkatrészt az alul linkelt cégnél időben be tudjuk szerezni, így a fegyverünk nem pihen heteket a műhelyben szétszedett állapotban.
TÖLTETLEN FEGYVER NEM LÉTEZIK! ...Avagy mindig győződjünk meg biztonságos irányba fordított fegyvercsővel, hogy a fegyver töltetlen és fesztelenített állapotban van.
FIGYELEM! Magyarországon az alábbi műveletet csak puskaműves szakember végezheti, senkinek sem tanácsolom, hogy maga nekiálljon. Fegyvert csak akkor kell megbontani, ha az műszakilag indokolt.
Első lépés a hátsó irányzék, és a tusa eltávolítása. Ezt követi az elsütőbillentyű leszedése, melyet egy kis csavar rögzít. Ezt oldva, a billentyű előre letolható. Célszerű az egyre szaporodó csavarok, alkatrészek számára egy dobozt kikészíteni, illetve a csavarokat, alátéteket, verébpatkókat - sokan hibásan zégergyűrűnek mondják - visszacsavarni, pattintani a kinyert alkatrészre. Visszaszereléskor még a rutinnal rendelkező szakember számára is megkönnyíti a munkát.
Lekerül a tok elején lévő visszasikló rendszer rugója, amit egy hegyes fogóval kiakasztanak a sínből, tokból. A visszasiklás elöl két polírozott tengelyen történik, melyet belül egy-egy verébpatkó tart a helyén.
A verébpatkót kipattintva a két tengely előre kihúzható. A verébpatkót ezután visszapattintják a tengelyre, és dobozba rakják.
Az elsütőszerkezet nyújtott blokkján átmenő, a sín közepén rögzülő vezetőtengely tetszőleges végéről lekerül a verébpatkó, ezután a tengely kihúzható.
A rögzített sínt, amin a fegyver szerkezete hátra tud siklani, már csak egy vezetőtengely tartja, mely a fegyvertok végében lévő fémblokk része. A fegyvert le kell fektetni úgy, hogy az elsütőszerkezet van felül. Ekkor a sínt hátul meg kell emelni, és a blokk hátrafelé kihúzható. Ezt követően a sín akadály nélkül leemelhető.
A komplett elsütőszerkezet két csavar oldásával egyszerűen leemelhető. A csavarokhoz fontos megfelelő méretű csavarhúzót alkalmazni, különben elnyíródik a csavarfej. Az elsütőszerkezetet kiemelve a hosszú szakasz alatt található a fogasléc, ami a fegyver felhúzásakor reteszel. Ez el tud törni használat során (10 EUR). Ha törött, a racsni visszafordításával az alkatrész elemek kicsúsztathatóak. Ennél a képsornál egy törött fogaslécet láthatunk, közelebbi képet később a másik cikkben mutatok.
Következő lépés a felhúzókar kiszerelése. Miután a kar rögzítő oldása megtörtént, ki kell csavarni a kar tengelyét. Itt talán még fontosabb a megfelelő méretű csavarhúzó alkalmazása. A tengelyt kivéve, a felhúzókart előre fordítva a kapaszkodófül kifordul a hengerből.
A felhúzókar alatti biztosító- laprugó, stift, és a rögzítő csap eltávolítása következik. A rögzítő csapról eltávolítandó a verébpatkó, és befelé kitolandó a rögzítőcsap. Belül a laprugó is kiemelhetővé válik. Jegyezzük meg, a laprugó végén lévő fül kifelé állt.
A biztosító stiftet szintén befelé nyomva ki kell venni, azonban az ábrán látható módon ezt kívülről vissza kell helyezni. Ennek a szétszedés folyamatában is fontos szerepe van! Az utolsó képen látható, hogy a főrugót előfeszített állapotban tartó rugótalp blokkot rögzítő méretes csavart egy 17 mm-es villáskulccsal ki kell nyitni. Az imént oldalt fordítva visszahelyezett biztosító stift felel azért, hogy a csavar kicsavarásakor az egész rakétaszerűen ne repüljön szét balesetet, és fegyversérülést okozva.
A rugótalp blokkot erősen egy masszív csúszásmentes felülethez nyomva (piros nyilak irányába), a biztosító stiftet ki kell venni, és a nyomóerőt csökkentve engedni kicsúszni.
A rugótalp blokk tartalmazza a rugóvezetőt, az elsütőszerkezet reteszelő blokkjának házát, és a kivehető rugótalpat, és az azt helyén tartó körszelet alakú záró elemet. Ez utóbbi kettő eltávolítandó. Figyeljük meg, a rugótalp egyik oldalán van egy bemetszés, ami a korábban kiemelt biztosító laprugó helye. Ez a bemetszés a biztosító laprugó, és a hozzá tartozó biztosító stift oldalára való.
A tokból ezután kicsúszik az osztott rugó. Ezek hossza nem azonos. A hosszabb van a dugattyú felé, a rövidebb a rugótalp blokk felé. Rugót csak akkor javasolt cserélni, ha konkrétan törött! Osztott rugó csak az S változatlan van. Többibe egy hosszú rugó való, és nem csereszabatosak! A henger és dugattyú egyben akadálymentesen kicsúsztatható a fegyvertokból. A fegyvertok tovább nem bontható, a fegyvercső be van hegesztve.
A léghenger és a dugattyú óvatosan széthúzható. A dugattyú végén kívül látható az elnyűhetetlen acél tömítőgyűrű, a henger végén elöl pedig a jelen esetben igen elhasználódott puffer, ami gyakorlatilag egy rugalmas ütközőként szolgálna. A léghenger elején pedig a csőfartömítés látható.
Ez az a pillanat, amikor finoman WD40-es (annak hiányában fegyverolajos) ronggyal át kell törölni az alkatrészeket, megszabadítva a szennyeződésektől, eközben meg összeírni a károkat, vagyis a törött, tönkrement cserére szoruló elemeket. Az acél dugattyútömítést nem szabad leszedni, mivel könnyen elpattanhat. Inkább WD40 befújásával át kell öblíteni míg tiszta folyadék nem távozik belőle.
Előző cikk:
Feinwerkbau 300S Junior
Linkek:
- Jagd&Sportwaffencenter Gotha - Alkatrész utánpótlás, kipróbált!
- CO2Air.De - Feinwerkbau 300S szétszedése (alapcikk)
E-mail-t kérlek ne küldj.